lördag 16 april 2011

Konst som har påverkat mig.

Salvador Dali (1904-1984) var en spansk, katalansk surrealistisk målare.
Salvador Dali föddes 1904 i Katalonien. Dalís äldre bror, som också hette Salvador, hade avlidit i magsjuka 3 år tidigare. Hans far, Salvador Dalí i Cusí, tillhörde medelklassen. Han var advokat och notarie,vars strikta disciplinära inställning dämpades av hans fru, Felipa Domenech Ferrés, som uppmuntrade sin son till att utveckla sin artistiska ådra. När Dalí var fem år fördes han till sin brors grav och hans föräldrar berättade att han var sin brors reinkarnation vilket han trodde på. Dalí sa "... vi påminde om varandra som två droppar i vattnet, men vi hade olika reflektioner."
När Dali var sexton år gammal dog hans mor i bröstcancer Han sa senare att mammans död var ett av de svåraste slagen i hans liv. Efter hennes död gifte Dalís far om sig med sin avlidna hustrus syster. Dalí tog inte illa upp, då han hyste stor kärlek och respekt för sin moster.



Jag har inte varit särskilt intresserad av konst tidigare, utan varit mest intresserad av att skapa med barn med olika material och tekniker.
Visst har jag varit på musseum och gallerier och beundrat hur andra har målat men inte tänkt eller analyserat bilderna särskilt djupt utan mer betraktat bilden. Men efter att vi har varit på Petra Boréns utställning har jag börjat fundera mera över, vad vill konstnären förmedla med bilden, vad föreställer bilden, vilket syfte har bilden.m.m.




När jag fundera över en bild som påverkat mig, dök först bilden från mitt barndomsrum Änglavakt upp. Jag minns att jag låg och tittade på den innan jag skulle somna. Barnen såg rädda ut och det verkade farligt när dem gick på bron, men det kändes tryggt med ängeln som vakade över dem. Jag tyckte att ängeln var så vacker och såg så god ut. Det kändes tryggt att ha den bilden att titta på när det var kväll och jag skulle sova. Den bilden som jag hade gick mer i blåa mörka nyanser, den kändes farligare.
Om jag ska analysera bilden nu så känns den väldigt religös. Budskapet tolkar jag som att gud finns alltid med dig och hans änglar vakar över dig. Barnen på bilden behöver inte vara rädda ängeln vakar över dem. Som barn tyckte jag mycket om bilden men som vuxen skulle jag aldrig hänga upp den hemma.

Jag minns att i 20-års åldern så tyckte jag mycket om Salvador Dalis tavlor. Det jag tycker om med hans tavlor är att man upptäcker nya saker hela tiden i tavlorna. Jag tycker om att det ser ut som allt smällter ihop i hans tavlor och att färgerna harmoniserar med varandra, färgerna känns varma. Jag är fascinerad över att man kan komma på och måla sådana motiv. Fantasin stimuleras när man tittar på tavlorna och jag tror att alla ser olika saker. Man får en känsla av galenskap när man tittar på Salvador Dalis tavlor. Jag skulle vilja visa en av Salvador Dalis tavlor för en grupp barn och samtala om vad dem kan se.

Tyvärr kunde jag inte få med bilderna från tavlan Änglavakt och Salvador Dali.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar