Grupparbete
Vi tyckte att det var roligt och inspirerande att titta på utställningen och diskutera tavlorna först två och två, sedan i stor grupp. Intressant att höra att man kan tolka en tavla så olika.
Man behöver inte tycka om tavlan/verken. Det finns inga fel.
Vilken problematik innehåller verket?
Storleken på flickan och katten. Katten är större än flickan. Dom kan inte prata med varandra. Om det är ett lejon så kan flickan bli uppäten.
Vilka problem kan du tänkas stöta på när du använder det i en didaktisk kontext?
Att uppgiften bli för svår för barnen.
Att man inte ställer tillräckligt öppna frågor.
Hur skulle vi kunna arbeta praktiskt med barnen.
Vi har inte valt någon åldersgrupp, utan tyckte att det kunde vara intresant att se vad som händer i dom olika åldersgrupperna när man arbetar på liknade sätt.
Man kan välja en eller flera tavlor att visa för barnen. Vi tänke att det skulle finnas en bild på förskolan/skolan som man kunde återkomma till.
Att få med sinnena.
Känsel:
Man kan samla ihop massor av förmål som barnen sedan får välja att lägga under tavlan/verken. Istället för skrivna ord som vi gjorde. Det kan till exempel vara päls, sten, sandpapper, bomull, ballong, ballong fylld med potatismjöl, vatten, taggig massageboll, tyg m.m. Barnen får sedan berätta varför dom valde det föremålet. Dom kan beskriva hur föremålet känns i handen.
Lukt:
Man kan ta fram många olika lukter så som kanel, kaffe, te, ketchup,tvål, torkade blommor, choklad, lavender, anis m.m. Barnen får lukta på alla lukter och välja en att lägga under tavlan/verken. Barnen får sedan berätta varför dom valde den lukten. Barnen kan beskriva hur och vad lukter det. Man kan fråga vad tror ni att tavlan skulle smaka?
Smak:
Man tar med de förslag som barnen har haft på smaker plus några till. Barnen får smaka och lukta och välja en smak att lägga under tavlan/verken. Barnen får sedan berätta varför dom valde den smaken. Barnen kan beskriva hur det smakar.
Hörsel:
Man tar fram olika sorters instrument/ljud, så som marracas, triangel, trumma, flöjt, förpackningen som chokladbitarna ligger i en chokladkartong, konservburk m.m. Barnen får spela/undersöka instrumenten/ljuden och välja ett föremål att lägga under tavlan. Barnen får sedan berätta varför dom valde det föremålet. Barnen kan beskriva hur det
låter. Hur man ska spela till exempel fort eller långsamt.
Barnen får skärpa ögat. Berätta och beskriva olika sinnen/känslor.
Gestalta tavlan/verket.
Barnenställer upp sig som tavlan. Barnen får berätta, vad är dom. Man kan vidare utveckla det att dom ska röra sig som verket/tavlan. Barnen kan berätta hur dom rör sig m.m. Barnen kan dansa som tavlan.
Barnen får skärpa ögat och uttrycka sig med sin kropp.
Vi har valt tavlan med flickan och kattdjuret som tittar mot havet eller vad det är. Man ser inte flickans ansikte och flickan och kattdjuret är ritat med konturer.
Olika sätt att visa tavlan för barnen.
Man kan mixa flickor och pojkar i en grupp.
Dela upp barnen i flickgrupper/pojkgrupper. Reflektera över vad ser dom olika grupperna, vad känner dom. Ser dom upplever dom olika saker i dom olika grupperna.
Man kan välja ut en gruppbarn till projektgruppen.
Man kan hänga upp bilden för att sedan se vilka barn som visar intresse för bilden.
Man kan spela olika sorters musik till när man tittar och pratar om tavlan. Vemodig musik och glad musik. Ser dom, upplever dom olika saker beroende på vilken musik som spelas.
Bildsamtal med barnen.
Frågor som kan ställas vid bildsamtal med barnen.
Hur känner sig flickan?
Hur känner sig kattdjuret?
Vad händer på bilden?
Vad tänker flickan?
Vad tänker kattdjuret?
Vad gör dom?
Vad händer innan?
Vad händer nu?
Vad händer sedan?
Beroende på vilka svar vi får av barnen kan vi följa upp med öppna frågor.
Berättelse/drama.
Tillsammans med barnen kan man göra en berättelse om tavlan. Man kan dramatisera berättelsen. Man kan skriva och göra bilder till berättelsen.
Måla/skapa
Man kan måla av/skapa tavlan. Eller måla vad som hände innan på tavlan eller efter på tavlan med olika tekniker. Man ser inte flickans ansikte, barnen kan måla hur flickans ansikte ser ut. Flickan och kattdjuret är bara konturer, barnen kan måla hur det ser ut innanför konturerna.
Förslag på tekniker:
Akvarell, akvarellpennor, krita, färgpulver, måla torrt eller blanda med filmjölk eller tapetklister, lera, forma med ståltråd och sätta ljus på = skugga, bygga tavlan/verket med olika material m,m.
Varför använda detta verk i förskolan/skolan.
Barnen får skärpa ögat. Titta djupare. Använda sig av olika uttryckssätt. Fantisera. Uttrycka sig i ord. Berätta, lyssna på kompisar, och reflektera. Associera till föremål, sinnen och känslor. Beskriva och berätta. Dramatisera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar