onsdag 9 mars 2011

Flickan och kattdjuret

Planering av projekt Petra Boréns tavla.
Jag kommer att välja en tavla av Petra Borén som jag sedan kommer att kopiera från ett foto. Så att den finns på förskolan när vi ska arbeta med bilden (tavlan). Jag kommer att arbeta med 5-6 åringar i en liten grupp på fem barn. Jag tror att tavlan är lätt för barnen att ta till sig p.g av motivet och den ”enkla tekniken”, att figurerna är målade  med konturer.
Vi ska titta på bilden tillsammans. Vad är det för något? Hur ser det ut? Vad finns det för former?  Vad är det för färger? Varför har flickan och kattdjuret samma färg som bakgrunden? Varför är dom genomskinliga? Jag får se vilka frågor jag ställer beroende på vad barnen blir intresserade av. Barnen ska få måla av bilden med vattenfärg till bakgrund och någon slags penna eller krita till konturerna. 
Barnen får skärpa ögat. Titta på detaljer.
Jag vill jag att barnen ska få känna på olika föremål och sedan välja ett eller fler och lägga bredvid tavlan. Det kommer att finnas olika sorters föremål att välja på, så som sten, päls, tyg, sandpapper, bomull, en ballong, järn m.m. Barnen kommer att få beskriva hur föremålet dom valt känns och berätta varför dom valde just det föremålet. Vi kan reflektera tillsammans om olikheter och likheter, att man kan känna olika saker i samma bild. Jag är nyfiken på om dom kommer att prata känslor om tavlan så som vi gjorde. Det är viktigt att alla känner att det dem beskriver/berättar om bilden inte är fel och att man själv väljer det föremål som man själv vill ha.
Vi ska titta på figurerna. Jag tänkte att barnen skulle få rita av konturerna och förstora upp med en overhead projektor. Sedan ska dom tillsammans måla hur flickan och kattdjuret ser ut inuti konturerna. Barnen målar en gemensam bakgrund.
Samarbetes övning, att tillsammans måla en egen tavla. Barnen får använda sin fantasi, hur ser dom ut?  Jag tänkte måla med akvarellfärg. Ny teknik, göra bakgrund för sig och figurerna för sig. Att måla på overhead plast och att använda sig av att förstora med projektorn. Barnen har inte målat med akvarellfärg tidigare, det blir ett nytt material att måla med.
Bildsamtal. Barnen ska få berätta vad som händer i bilden/tavlan. Vad händer nu? Vad hände innan den här bilden? Vad händer sen? Vad gör flickan och kattdjuret? Hur känner dem sig? Vad tänker flickan? Vad tänker kattdjuret? m.m. Tillsammans hoppas jag att det blir en berättelse som jag kommer att skriva ner.
pastedGraphic.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar