torsdag 17 mars 2011

Hur kan konst inspirera arbetet i ateliern?

Jag vill skriva om hur har konst inspirerat mig att arbeta med konst i ateliern. Jag har ibland sett att någon pedagog har arbetat med konstverk och barn. Oftast har man varit på ett museum och tittat på tavlor, sedan har barnen fått välja ett kort på en tavla att måla av. Det har aldrig tilltalat mig att arbeta så. Jag tror att det kan vara så att jag själv inte har varit intresserad och att jag inte har förstått tanken med att måla av en tavla. Jag har haft svårt att hitta en bra ingång. Att få med barnen att tycka att det är roligt.
Men jag har blivit inspirerad av Marie Bondeson och de diskussioner som vi har haft på hennes seminarium, även besöket på Konstepedemin med Petra Boréns utställning samt diskussionerna i baslaget. Den första tanken som slog mig var att man behöver inte kunna särskilt mycket av konst för att arbeta med konst med barnen. Men att jag har ett positivt förhållningssätt till projektet och en nyfikenhet att tillsammans med barnen upptäcka tavlan/konstverket är för mig viktigt.
När vi var på Petra Boréns konstutställning fick vi först reflektera tillsammans två och två. Sedan fick vi skriva tre ord att lägga under tre tavlor. Det fick mig att bli nyfiken på tavlorna, vad föreställer de? Varför har hon målat så här? m.m. Jag blev så nyfiken på vad kommer barnen att se. Vad kommer barnen att berätta om tavlan. Blir det olika berättelser. Efter att vi i basgruppen hade diskuterat hur man kan arbeta med Petra Boréns tavla var jag så inspirerad att komma igång med projektet. Jag vill veta vad barnen såg i tavlan, vad som händer i tavlan. Barnen hade många tankar om tavlan och dom tyckte om att samtala om tavlan. Vi fick in väldigt mycket olika lärande i bildsamtalet. Vi samtalade om problematiken att ett barn trodde att lejonet äter upp flickan. Vi samtalade om känslor, två av barnen tyckte att flickan och lejonet älskade varandra. Vi tittade på färger och varför det var sådana färger. Vad fanns det för former i tavlan. Jag fick in olika ämnen i ett samtal, matematik, svenska, bild och form m.m
Min tanke är att arbeta, vidare med tavlan i olika språk och att följa barnens nyfikenhet och att barnen får prova på olika tekniker.
Ateljérista utbildningen har inspirerat mig själv till att prova olika tekniker. Jag var på en akvarell kurs i helgen trots att jag inte kan måla bra. Men jag har förstått att konst inte är att måla fina tavlor utan ett lustfyllt sätt att få uttrycka sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar